måndag 14 april 2014

Kotitaloutta alakouluun ja paikallisiin opetussuunnitelmiin

Kotitalousopettajien liitto – Hushållslärarnas förbund ry
Vuosikokous 12.4.2014 – kannanotto, julkaisuvapaa
Kotitaloutta alakouluun ja paikallisiin opetussuunnitelmiin
Kotitalousopettajien liitto ry:n mielestä kotitalousopetuksen määrää tulee lisätä ja kotitaloutta tarjota valinnaisena läpi koko perusopetuksen ja lukion; nykyisen kaikille yhteisen (yleensä 7 lk.) kolmen vuosiviikkotunnin lisäksi. Perusopetuksen valinnaisuutta on kunnissa vahvistettava niin, että oppilailla on oikeus ja mahdollisuus valita kotitaloutta niin ala- kuin yläkouluissa. Koulut voivat myös perustaa kotitalouspainotteisia luokkia tai opetusta. 

Alakouluiässä nuoret ovat kiinnostuneita arkiaskareista ja oppivat samalla muita tarpeellisia elämäntaitoja. Kaikissa taito- ja taideaineissa lapset sekä nuoret saavat virikkeitä ja mahdollisuuden toteuttaa luovuuttaan.

Kotitalouden oppitunneilla opiskellaan yhteiskunnan perusyksikön eli kodin osaamisalueita. Koululaiset oppivat arjen hallinnan taitoja, joista on hyötyä koko loppuelämälle: oman huoneen ja vaatteiden hoitoa, kierrätystä, kuluttajavalintoja, ihmissuhdetaitoja, terveellisen ruoan valintaa. Kotitaloustaitojen käytännön harjoittelu kotona sekä huoltajan antama palaute tehtävistä tukevat kodin ja koulun kasvatustyötä.
Kotitaloustunneilla lapsi oppii arvostamaan ruokaa ja ruoan tekijöitä sekä kouluruoan merkitystä hyvinvoinnille. Kun oppilaat pääsevät kosketuksiin ruoan kanssa, he saavat mahdollisuuden kiinnostua ravitsemuksesta ja ruoasta. Hyvän ruoan arvostus syntyy itse tekemisen ja oivaltamisen kautta.

Kotitaloustunnit antavat onnistumisen elämyksiä monenlaisille oppilaille ja ehkäisevät syrjäytymistä. Opetus auttaa nuoria soveltamaan opittuja asioita käytäntöön sekä tarjoaa tekemällä oppimista. Nuoret tarvitsevat tietoa ja taitoa toimiakseen valistuneina kuluttajina, tietoa ekologisiin ja eettisiin valintoihin. Kotitalous antaa työkaluja arjesta selviytymiseen ja elämän hallintaan. Yhteisöllisyys, yhteisvastuullisuus ja tasa-arvo toteutuvat opetuksessa. Kotitaloudessa opituilla tiedoilla ja taidoilla on suuri merkitys kansanterveyden kannalta.

Maahanmuuttajien kotoutumista ja elämänhallintaa helpottavat kotitalouden tietojen ja taitojen oppiminen sekä oman kulttuurin arvostaminen ja välittäminen muille oppilaille. Myös erityistä tukea tarvitseville oppilaille kotitalous tarjoaa onnistumisen elämyksiä.


Kotitalous kuuluu 2016 taide- ja taitoaineisiin, jolloin sitä on mahdollista valita valinnaisaineeksi taide- ja taitoaineiden kiintiöstä (alakoulu 6 tuntia ja yläkoulu 5 tuntia). Kotitaloutta voidaan valita yläkouluissa valinnaisainekiintiöstä (9 tuntia), mutta lisäksi myös taide- ja taitoainekiintiöstä (5 tuntia). Opetuksen järjestäjällä eli kunnalla on vastuu paikallisen opetussuunnitelman laadinnasta ja kehittämisestä. Opetussuunnitelma on strateginen ja pedagoginen työkalu, joka linjaa opetuksen järjestäjän toiminnan ja koulutyön. Paikallisia opetussuunnitelmia valmistellaan parhaillaan eri puolilla maata. Kotitalousopettajien liitto ry pitää tärkeänä, että paikallisiin opetussuunnitelmiin kirjataan mahdollisuus opiskella kotitaloutta valinnaisena oppiaineena myös alakoulussa.