Kotitalousopettajien
liitto – Hushållslärarnas förbund ry
Vuosikokous
12.4.2014 – kannanotto, julkaisuvapaa
Kotitaloutta
alakouluun ja paikallisiin opetussuunnitelmiin
Kotitalousopettajien liitto ry:n mielestä kotitalousopetuksen määrää tulee lisätä ja kotitaloutta
tarjota valinnaisena läpi koko perusopetuksen ja lukion; nykyisen kaikille
yhteisen (yleensä 7 lk.) kolmen vuosiviikkotunnin lisäksi. Perusopetuksen
valinnaisuutta on kunnissa vahvistettava niin, että oppilailla on oikeus ja mahdollisuus
valita kotitaloutta niin ala- kuin yläkouluissa. Koulut voivat myös perustaa
kotitalouspainotteisia luokkia tai opetusta.
Alakouluiässä
nuoret ovat kiinnostuneita arkiaskareista ja oppivat samalla muita tarpeellisia
elämäntaitoja. Kaikissa taito- ja taideaineissa lapset sekä nuoret saavat virikkeitä
ja mahdollisuuden toteuttaa luovuuttaan.
Kotitalouden oppitunneilla opiskellaan yhteiskunnan
perusyksikön eli kodin osaamisalueita. Koululaiset oppivat arjen hallinnan
taitoja, joista on hyötyä koko loppuelämälle: oman huoneen ja vaatteiden
hoitoa, kierrätystä, kuluttajavalintoja, ihmissuhdetaitoja, terveellisen ruoan
valintaa. Kotitaloustaitojen käytännön harjoittelu kotona sekä huoltajan antama
palaute tehtävistä tukevat kodin ja koulun kasvatustyötä.
Kotitaloustunneilla
lapsi oppii arvostamaan ruokaa ja ruoan tekijöitä sekä kouluruoan merkitystä
hyvinvoinnille. Kun oppilaat pääsevät kosketuksiin ruoan kanssa, he saavat
mahdollisuuden kiinnostua ravitsemuksesta ja ruoasta. Hyvän ruoan arvostus
syntyy itse tekemisen ja oivaltamisen kautta.
Kotitaloustunnit
antavat onnistumisen elämyksiä monenlaisille oppilaille ja ehkäisevät
syrjäytymistä. Opetus auttaa nuoria soveltamaan opittuja asioita käytäntöön
sekä tarjoaa tekemällä oppimista. Nuoret tarvitsevat tietoa ja taitoa
toimiakseen valistuneina kuluttajina, tietoa ekologisiin ja eettisiin valintoihin.
Kotitalous antaa työkaluja arjesta selviytymiseen ja elämän hallintaan. Yhteisöllisyys,
yhteisvastuullisuus ja tasa-arvo toteutuvat opetuksessa. Kotitaloudessa
opituilla tiedoilla ja taidoilla on suuri merkitys kansanterveyden kannalta.
Maahanmuuttajien
kotoutumista ja elämänhallintaa helpottavat kotitalouden tietojen ja taitojen
oppiminen sekä oman kulttuurin arvostaminen ja välittäminen muille oppilaille.
Myös erityistä tukea tarvitseville oppilaille kotitalous tarjoaa onnistumisen
elämyksiä.
Kotitalous kuuluu 2016 taide- ja taitoaineisiin,
jolloin sitä on mahdollista valita valinnaisaineeksi taide- ja taitoaineiden kiintiöstä
(alakoulu 6 tuntia ja yläkoulu 5 tuntia). Kotitaloutta voidaan valita yläkouluissa valinnaisainekiintiöstä
(9 tuntia), mutta lisäksi myös taide- ja taitoainekiintiöstä (5 tuntia). Opetuksen
järjestäjällä eli kunnalla on vastuu paikallisen opetussuunnitelman laadinnasta
ja kehittämisestä. Opetussuunnitelma on strateginen ja pedagoginen työkalu,
joka linjaa opetuksen järjestäjän toiminnan ja koulutyön. Paikallisia opetussuunnitelmia valmistellaan
parhaillaan eri puolilla maata. Kotitalousopettajien liitto ry pitää tärkeänä,
että paikallisiin opetussuunnitelmiin kirjataan mahdollisuus opiskella
kotitaloutta valinnaisena oppiaineena myös alakoulussa.